وزن پانکراس و خطر ابتلا به دیابت نوع یک

افراد درمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع یک ،سلولهای بتای کمتری نسبت به افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری  نیستند دارند. این موضوع می تواند به دانشمندان برای کشف علل این بیماری کمک کند. این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه فلوریدا انجام شد و در مجله ی American Medical Association(Dec.12/2/2012)منتشرگردید . نتایج این تحقیق نشان می دهد که افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع یک ، دارای پانکراس کوچکتری نسبت به افراد دیگر هستند.

پرفسور Thompsonمی گوید: این اولین بار است که به چنین نکته ای اشاره می شود ما هنوز نمی دانیم علت بروز دیابت نوع یک چیست، اما اگر افراد دارای سلولهای  بتای کمتری باشند سایر فاکتورها نظیر ویروس ها یا ژنتیک می تواند این افراد را  به سمت بروز علایم کلینیکی دیابت سوق دهند.

دیابت نوع یک بر اثر حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای بتای پانکراس فرد ایجاد می شود. سلولهای بتا تولید انسولین را بر اثر این آسیب متوقف می کنند، این حالت غالباً درکودکی رخ می دهد. بهمین علت بیماران برای ادامه ی  زندگی خود باید به تزریق انسولین بپردازند . این نوع دیابت با دیابت  نوع 2 که شایعترین فرم این بیماری است، متفاوت است. دیابت نوع 2 غالباً با تغییر شیوه ی زندگی (انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی) قابل پیشگیری است.

اگر چه ژنتیک نقش زیادی دراین بیماری بازی می کند اما محققین هنوز نمی دانند  آنچه که سبب تحریک سیستم ایمنی به حمله به سلولهای بتا می شود چیست وبعد از شروع حمله چرا وضعیت به عقب بازگشت نمی کند.

 درتحقیق اخیر، پرفسور Thompsonوهمکارانش به بررسی 164 پانکراس از اهداء کنندگان بالغ که شامل افراد دارای اتوانتی بادی مرتبط با افزایش خطر ابتلا  به دیابت نوع یک  بودند، پرداختند. بعد از آزمایش این ارگانها و مقایسه ی  آنها با گروه کنترل محققین متوجه شدند که وزن پانکراس افراد درمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع یک ، سه چهارم وزن پانکراس افرادی است که در معرض خطر ابتلا به این بیماری نیستند. علاوه بر این ، بیمارانی که غالباً مبتلا به دیابت نوع یک  هستند دارای پانکراسی با نیمی از وزن پانکراس گروه کنترل می باشند.

پرفسور Thompsonمی گوید: غالباً از پانکراس یک نمونه تهیه شده و وزن می شود. نتایج نشان میدهد که اهدا کنندگانی که در معرض خطر ابتلا  به دیابت نوع یک  هستند ، وزن پانکراسشان کمتر از افراد گروه کنترل است . هدف این مطالعه درک چگونگی عملکرد پانکراس وکشف راههای بهتر برای درمان  و حتی پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع یک است.

 بدست آوردن وآنالیز نمونه های پانکراس انسانی برای محققین از اهمیت ویژه ای  برخوردار است زیرا نمونه های تهیه شده از موش نمونه های خوبی برای بررسی این بیماری در انسان نیستند.

به گفته پرفسور Thompsonتفاوت های اساسی در دیابت نوع 1 انسانی  ومدلهای جانوری وجود دارد . در مورد علت و زمان حمله ی سیستم ایمنی اطلاعات  دانشمندان تغییر کرده است و هنوز در مورد همه ی عوامل دخیل در این امر اطلاعات کافی نداریم.

دانشمندان امیدوارند درقدم بعدی با استفاده از روش های غیر تهاجمی نظیر تصویر برداری رزونانس مغناطیس (MRI)به بررسی اندازه ی پانکراس دربیماران زنده بپردازند.

 به گفته پرفسور Thompsonدرک چگونگی ایجاد این بیماری می تواند دانش ما را  در مورد دیابت نوع یک  تغییر دهد و راههای جدیدی برای درمان این بیماری  در پیش روی ما قرار دهد.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/254086.php